Praha, 1. března 2021 - Do další fáze očkování se budou moct ode dneška zapojit i lidé starší 70ti let. Dle domluvy s krajskými koordinátory budou nyní očkovat také praktičtí lékaři. Stále je nutná registrace, v případě potřeby s ní pomůžou operátoři organizace ŽIVOT 90 na krizové lince, kterou zřídil magistrát hlavního města Prahy. S dotazy ohledně očkování mohou lidé volat také na linku důvěry Senior telefon.
Registrace na očkování probíhá, stejně jako v první vlně, na Centrálním rezervačním portálu. S vyplněním formuláře mohou starším lidem pomoct jejich blízcí nebo je možné zavolat na krizovou linku 800 160 166 od 8 do 16 hodin, kde na všechny dotazy odpoví operátoři ze ŽIVOTa 90. Zájemce mohou operátoři i sami zaregistrovat. Přes linku se zatím k očkování zaregistrovalo 2000 seniorů a seniorek. Samotná registrace ovšem nestačí, zájemce si musí následně i zarezervovat termín v preferovaném místě, pokud to dovolí kapacity. Seznam očkovacích center je možné najít, mimo jiné, i na Covid portálu.
Krizová linka nabízí také možnost online přepis řeči pro sluchově postižené. Od 3. března bude k dispozici také převod textu do řeči během hovoru. To umožní využít službu i osobám se zhoršenou srozumitelností řeči či její úplnou ztrátou. Uživatel bude moci svůj dotaz vepsat do speciálního řádku, dotaz je následně automaticky přečten syntetickým hlasem pracovníkovi infolinky a mluvená reakce pracovníka je přepsána profesionálním přepisovatelem do textové podoby.
Celý proces registrace, ale i samotné očkování, může být pro starší lidi, kteří ne tak často pracují s počítačem a vyhledáváním informací, složitý a zmatený. “Senioři a seniorky mají často strach o dostatek vakcín, jejich bezpečnost, strach ze složitého rezervačního systému, a jsou cílem velkého počtu dezinformací, ve kterých je problém se vyznat,” vysvětluje koordinátorka informační linky Hong Van Tran ze ŽIVOTa 90. Se svými obavami se mohou starší lidé svěřit operátorům také na lince důvěry Senior telefon 800 157 157, kterou organizace provozuje.
„Dotazů ohledně očkování je v současné době málo. Za měsíc únor evidujeme 49 dotazů souvisejících s očkováním,“ říká vedoucí linky důvěry Senior telefon ŽIVOTa 90 František Horák. Počet dotazů na očkování klesl téměř o dvě třetiny z lednových 131. Seniory a seniorky zajímají výsledky očkování, mobilní očkovací tým pro imobilní klienty, doprava na očkování i již zmíněná bezpečnost očkování. „Klientům vždy doporučujeme, aby se poradili se svým praktickým lékařem. Očkování volajícím doporučujeme a ve většině případů ho považují za správné, jen se potřebují v názoru utvrdit,“ dodává Horák.