Život 90 spouštějí první mezigenerační seznamku v Česku. V rámci informační kampaně Babička je lepší než auto upozorňují na zásadní místo, které mají prarodiče v životě rodiny, a otevírají novou cestu, jak se senioři a rodiny mohou najít. Na seznamce portálu pro seniory, který Život 90 provozuje, je totiž poptávka po mezigeneračním seznámení desetkrát vyšší než v ostatních kategoriích.
• Hledáme hodnou, milou náhradní babičku pro naši osmiletou dceru. Jsme sami a je nám velice smutno.
• Pravidelnou hlídací babičkou být nemohu, ale přesto mi moc chybí někdo, kdo by mi nahradil dceru nebo syna, měl mě rád. Mám ráda přírodu, ráda vařím.
• Hledám babičku, případně i dědečka pro naši rodinu. Máme dvě děti. Nechceme paní na hlídání, ale opravdový rodinný vztah.
„Poptávka mladých rodin, které se bez seniora cítí osaměle, i seniorů, kteří nabízejí svůj čas, nás donutila se zamyslet,“ vysvětluje Jan Lorman, ředitel Života 90. „Chtěli jsme všem zainteresovaným stranám toto hledání usnadnit a zpřehlednit. Zároveň posíláme do celého světa vzkaz, že role seniorů je v našich životech prostě nenahraditelná,“ dodává.
„Možná víc než nedostatek peněz trápí řadu seniorů osamělost. Obcemi zřizovaná komunitní centra nebo dobře fungující stacionáře mohou pomoci, ale stěžejní je také role spolků a neziskovek, které se snaží napomáhat kontaktu napříč generacemi. Zodpovědnosti se ale v první řadě nemohou vyhnout rodiny, zejména potomci seniorů. Musíme si uvědomit, že jak se chováme k našim nejbližším seniorům, tak se nejspíš jednou naše děti budou chovat k nám,“ řekl předseda Senátu Milan Štěch, který nad konferencí Života 90 převzal záštitu.
Vzhled a použití seznamky jsou přizpůsobeny i starším uživatelům. Jde o velmi jednoduchý systém, který mimo jiné poptávky i nabídky přesně lokalizuje a zájemci tedy snadno vidí, jestli se v jejich okolí nachází někdo, koho by si přáli poznat. Není se také třeba registrovat – komplikované registrační formuláře seniory často odrazují.
Prarodiče jsou luxusní zboží
Kampaň vedle sebe záměrně staví dvě zdánlivě nesourodé věci – babičku a auto. Jejich spojnicí je luxus. „Mít krásné a pohodlné auto je bezesporu luxus,“ doplňuje Lorman. „Mít v dětství babičku a dědu, kteří nám věnují čas a provázejí nás tímto obdobím s nadhledem a hodnotami starých lidí, je taky luxus. Nejde ale nikde koupit. Chceme otevřít debatu, aby nad věcí přemýšleli lidé, kteří prarodiče nemají, i ti, kteří je mají. Společenskému postavení seniorů u nás totiž nelze než prospět, i když říkáme v zásadě banální věc,“ dodává.
Kromě seznamovacího portálu vznikl v rámci kampaně ještě videospot. Jeho autorem je umělecká skupina Družina a Život 90 ke spolupráci také přizval herce Stanislava Zindulku. Vzniklo tak video s pointou a poselstvím „Dopřejte svých dětem luxus vlastního dědečka nebo babičky“. Dneškem začíná Život 90 video šířit.
10. 10. - Setkání naživo na pražském Výstavišti
Startovacím eventem kampaně Babička je lepší než auto je v sobotu 10. října rodinné dopoledne na pražském Výstavišti. Tady se senioři i děti mohou účastnit už tradičního běhu na 1609 kroků Seniorská míle.
„Budeme nejen přihlížet a fandit běhu seniorů a jejich vnoučat. Zveme právě i seniory a rodiny, kteří by rádi poznali někoho nového. Na akci budou mít příležitost si pohrát a zasoutěžit si, dát si kávu a v přátelské atmosféře se seznámit, nechat na sebe kontakt nebo se třeba jen o akci dozvědět víc,“ vysvětluje Bohdana Bílková ze Života 90, která rodinné dopoledne připravuje.
Dopolední program startuje v sobotu v 9 hodin.
Hlavním mediálním partnerem projektu je Česká televize.
(Publikováno 1. října 2015)