Praha, 29. listopadu 2016 - Z aktuálních čísel statistik linky Senior telefon, kterou provozuje Život 90, vyplývá, že senioři nejvíc řeší různé formy samoty – ta se společně s problémy v rodinných nebo jiných mezilidských vztazích objevuje v 60 % všech hovorů. Osamělost a pocit nepotřebnosti vede seniory k bilancování se životem a myšlenkám na sebevraždu. A statistiky neopouští ani problematika týrání, které má nejčastěji formu násilí v rodině. Jen v listopadu se Senior telefonu s tímto problémem svěřily dvě desítky lidí.
Senior telefon s číslem 800 157 157 je linka, která pomáhá primárně seniorům a jejich blízkým, kteří řeší nějaký problém, který se stáří týká. Volat je možné zdarma, kdykoli ve dne i v noci. „Nízkoprahovost je zásadní. Je důležité, aby mohl zavolat každý a kdykoli, ne v pracovní dny nebo v úředních hodinách. To, že se s někým svůj problém probíráte, chce odvahu. Senior někdy sbírá síly celý den, nebo celou noc. A v momentě, kdy se rozhodne, jsme na druhém konci telefonu,“ vysvětluje Jan Lorman, ředitel Života 90, který zároveň stál u zrodu samotné linky Senior telefon v roce 1990.
„Děláme všechno pro to, aby se na Senior telefon dovolal každý, kdo nás potřebuje. Daří se nám stále snižovat počet telefonátů, které se nedovolaly a v tom chceme i dál pokračovat,“ dodává.
„Pokud mluvíme o hovorech, jsou to ty, které trvají alespoň minutu. Tak se v počtech a statistikách vyhneme tomu, abychom naše výsledky devalvovali omyly nebo zneužitím linky. Můžeme tedy říct, že ke konci října jsme za sebou měli víc než deset tisíc telefonátů, kdy s námi senioři nebo jejich pečující řešili svoje problémy,“ vysvětluje Michal Kniha, vedoucí linky Senior telefon.
Senior telefon má v současné době i ambasadory mezi známými osobnostmi ze společenského a kulturního života. Jejich řady se stále rozšiřují. Videa, na kterých Eva Holubová, Jan Hrušínský, Erik Tabery, Iva Pazderková, Martin Veselovský a další seznamují veřejnost s příběhy, které na Senior telefonu zaznívají, bude Život 90 postupně uvolňovat od 29. listopadu. „Jsme moc rádi, že se takové autority do projektu zapojili. Díky nim se informace o lince dostane na spoustu různých míst a pomůže nám to v naplňování smyslu Senior telefonu – být tu pro každého, kdo potřebuje pomoct,“ dodává Jan Lorman.
Příběhy z linky Senior telefon
Marie (78) bydlí se synem svého bratrance. Vzala ho k sobě, protože byla úplně sama a bála se samoty. Proto na něj přepsala dům, kde jí zůstalo pouze věcné břemeno v podobě práva na dožití v nemovitosti. Syn bratrance a jeho přítelkyně Marii chtějí dostat z domu a ubližují jí. Marie byla dvakrát hospitalizovaná. Situace trvá několik let.
Telefonuje Jaromír, který se dlouho staral o velké hospodářství. To pak odkázal vnukovi a synovi, na statku bydlí dále. Syn ho omezuje v pohybu a žádá po něm stále více peněz za energie. Ostatní děti Jaromíra podporují, syn jim však zakázal vstup na statek. Klientovi se o tom těžce mluví, cítí to jako velkou ostudu.
Hana (68) chce vědět, kam se obrátit, když jí manžel nadává a bije. Byt, ve kterém spolu žijí, je její, Hana ale chce odejít, říká, že zdraví je jí přednější a už situaci nemůže snášet. Náhle někdo přichází, Hana se rychle loučí.
Helenina babička (89) je bez peněz, u Heleny ale nemůže zůstat trvale žít, Helena je sama v invalidním důchodě a má dvě děti. V rodině není nikdo, u koho by paní mohla zůstat. Informujeme Helenu o azylových domech a krizovém centru, Helena se obává, že tam babička nepůjde. Nestihneme předat potřebné kontakty – Helena křičí, že babička utíká, a zavěšuje.