Organizace ŽIVOT 90 se zajímala o to, jak se Češi během svého života připravují na odchod do důchodu. Z průzkumu realizovaného agenturou Ipsos v říjnu 2019 vyplynulo, že o důchodu začínají lidé přemýšlet až po třicítce. Co se stane s jejich majetkem po smrti zajímá spíše osoby s vysokoškolským vzděláním.
„Už jsem v důchodu, na spoření na důchod jsem neměla dostatek financí, a proto si nyní musím přivydělávat brigádou,“ sdělila jedna z respondentek. S variantou přivýdělku v důchodu počítá 22 % dotázaných.
Převážná část lidí spoří na důchod formou penzijního připojištění (53 %), méně častou formou je investování do podílových fondů, nemovitostí či zlata.
Na důchod si zatím neukládá rezervu 25 % respondentů, mezi nimiž tvoří většinu lidé do 29 let.
Výzkum se rovněž zabýval problematiku závětí. Z výsledků vyplynulo, že 40 % lidí ve věku 18-65 let přemýšlí o tom, co se stane s jejich majetkem po smrti, a chtějí o tom sami rozhodnout.
„O rozdělení majetku chtějí rozhodnout během svého života častěji lidé s VŠ vzděláním a vyššími příjmy. Naopak lidé se základním vzděláním rozdělení majetku zatím spíše neřeší,“ uvedl Tomáš Macků, ředitel komunikace agentury Ipsos.
Lidé, kteří hledají pomoc při sepisování závěti nebo tápou v problematice dědického řízení, mohou využít služeb organizace ŽIVOT 90. Michael Kleinert uvedl: „V ŽIVOTě 90 nabízíme přednášky o dědictví a závětích, senioři a jejich pečující mohou zdarma využít poradenství v sociálně právní oblasti a s dotazy ohledně dědického řízení se mohou obracet také na naši bezplatnou linku důvěry Senior telefon, kde jsou jim k dispozici non stop naši dispečeři a dispečerky.“
Neziskové a charitativní organizace jsou také jednou z možností, kam mohou lidé svůj majetek po smrti odkázat. Dle výzkumu by v současnosti tuto možnost využily pouze 3 % dotázaných. Převážně si lidé přejí přenechat svůj majetek rodině (89 %).
Aneta Šebková, aneta.sebkova@zivot90.cz
Senior telefon: 800 157 157
www.zivot90.cz
O výzkumu:
Výzkum byl realizován v říjnu 2019 na reprezentativním vzorku internetové populace ČR ve věku 18-65 let. Celkem se ho zúčastnilo 1008 respondentů. Výzkum byl realizován pomocí Ipsos online panelu Populace.cz.
Informace o Ipsos:
Ipsos je výzkumnou technologickou a konzultační společností. Spolupracuje s pobočkami sítě Ipsos
v 90 zemích. Z Prahy řídí projekty po celém světě, sídlí zde Ipsos Mystery Shopping Global Support Centre a vedení Ipsos Central Europe Cluster (ČR, SR, Maďarsko, Rakousko). Ipsos disponuje moderním technickým zázemím pro sběr a zpracování dat a využívá know-how divizí specializovaných na výzkumy značky a komunikace, mapování trhu a segmentaci, zákaznickou zkušenost a kvalitativní výzkum. Ipsos je členem organizací ESOMAR, MSPA, SIMAR a řídí se jejich etickými principy a metodickými pravidly. Dlouhodobě se věnuje tématům CSR a udržitelného rozvoje.
Více na www.ipsos.cz.